12 sierpnia 2013 15:47 | Przetargi
Regimin, 12.08.2013 r.
WYJAŚNIENIE TREŚCI SIWZ
Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie
przetargu nieograniczonego. Numer sprawy: 08/13.
Nazwa zadania: BUDOWA OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW DLA GMINY REGIMIN
(WRAZ Z NIEZBĘDNĄ INFRASTRUKTURĄ TECHNICZNĄ)
W związku ze złożonymi przez Wykonawcę pytaniami do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn.zm.), wyjaśniam co następuje:
Pytanie 1:
Prosimy o wykreślenie z SIWZ zapisów:
- „dokonanej wizji lokalnej w terenie.”
-„Każdy z Wykonawców powinien odwiedzić miejsce budowy celem sprawdzenia warunków placu
budowy oraz warunków związanych z wykonaniem prac będących przedmiotem postępowania, gdyż
wyklucza się możliwość roszczeń Wykonawcy z tytułu błędnego skalkulowania ceny lub pominięcia
elementów niezbędnych do wykonania umowy. Koszty wizji poniesie Wykonawca.”
- „osobiste zapoznanie się z terenem budowy.”
Żadne przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych nie zobowiązują wykonawców do udziału w
wizji lokalnej przed złożeniem oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na
roboty budowlane. Udział w wizji lokalnej może mieć tylko charakter fakultatywny, zaś
nieobecność wykonawców nie może skutkować dla nich negatywnymi konsekwencjami.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyrokach KIO, np. z dnia 30 grudnia 2010r.
Sygn.akt KIO 2710/10:
„(…)Izba stwierdza w ślad za dotychczasowym orzecznictwem w tym zakresie, iż nałożenie na
wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia obowiązku dokonania wizji lokalnej
narusza wynikającą z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych zasadę uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców poprzez zaniechanie prawidłowego i wyczerpującego opisu
przedmiotu zamówienia (..) ”
Odpowiedź:
Zamawiający wcale nie stawia “warunku” odwiedzenia przyszłego terenu budowy lecz realizując
wymóg należytej staranności wskazuje ,że “Wykonawca powinien”, a nie „musi” odwiedzić
miejsce budowy. Wybór w tej sprawie jest wolny. Prośba o wykreślenie tego zapisu jest
nieuzasadniona.
Pytanie 2:
Zamawiający w załączniku Nr 2 do SIWZ w pkt. 16 żąda podanie informacji na temat
podwykonawców.
Prosimy o wykreślenie z powyższego zapisu z formularza oferty. Zgodnie z art. 36 ust. 4 ustawy PZP
Zamawiający może żądać od wykonawców jedynie wskazania w ofercie części zamówienia (zakresu),
której wykonanie powierzy podwykonawcom. W związku z powyższym żądanie od wykonawcy
takich informacji jak nazwa i adres podwykonawcy narusza ten przepis.
Ponadto w odpowiedzi Prezesa Urzędy Zamówień Publicznych z upoważnienia Prezesa Rady
Ministrów na interpelację nr 1572 w sprawie przepisów określających przekazanie zamówienia
publicznego podwykonawcom czytamy co następuje:
„(…) na etapie postępowania oraz zawierania umowy wykonawca nie jest w stanie wskazać z nazwy
wszystkich podwykonawców oraz z uwagi na zmienność sytuacji gospodarczej zapewnić ich udziału
przy realizacji zamówienia publicznego (np. dużej inwestycji budowlanej) (…)”
W związku z czym wnosimy o wykreślenie przywołanego zapisu również z projektu umowy.
Odpowiedź:
Zamawiający nie żąda podania szczegółowych informacji na temat podwykonawców tj. nazwa czy
adres jeżeli natomiast dany Wykonawca takimi informacjami dysponuje w fazie
składania ofert może to wpisać w formularzu i nie jest to informacja zobowiązująca.
Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych odnoszą się do problematyki zakresu zamówienia
realizowanego przy pomocy podwykonawcy w ujęciu przedmiotowym, tj. określonej części
zamówienia, a nie podmiotowym, tj. wskazanie konkretnego zbioru podwykonawców. Należy
również zauważyć, iż wykonawcy najczęściej posługują się podwykonawcami przy realizacji robót
budowlanych.
W tym przypadku zastosowanie znajduje przepis art. 6471 Kodeksu cywilnego, w myśl którego
wykonawca jest zobligowany do uzyskania zgody zamawiającego na powierzenie wykonania części
robót podwykonawcy. Przepis ten potwierdza fakt, iż wskazanie z nazwy podwykonawców
następuje na etapie realizacji inwestycji, a nie w momencie zawierania umowy w sprawie udzielenia
zamówienia publicznego.
Pytanie 3:
Prosimy o zmianę numeracji na załączniku „Oferowane warunki gwarancyjne i serwisowe” – jest
„Załącznik Nr 9 do SIWZ”, a powinno być „Załącznik Nr 10 do SIWZ”.
Odpowiedź:
Zamawiający zwraca się z prośbą do Wykonawców, którzy pobrali załączniki z naszej strony o
poprawę tego numeru na właściwy w/w. Poprawioną wersję zamieszczamy również na naszej
stronie internetowej (www.regimin.pl).
Pytanie 4:
Prosimy o potwierdzenie, że wykonane roboty będą rozliczane na podstawie faktur częściowych.
Odpowiedź:
Zamawiający potwierdza że wykonane roboty będą rozliczane na postawie faktur częściowych
zgodnie z zapisami SIWZ i we wzorze umowy.
Pytanie 5:
W celu przywrócenia równowagi stron pomiędzy zawierającymi umowę prosimy o
ustanowienie kary umownej płatnej przez Zamawiającego z tytułu odstąpienia od wykonania
umowy z przyczyn zawinionych przez Zamawiającego, za wyjątkiem sytuacji przewidzianych w art.
145 ustawy PZP, w wysokości 10% należnego wynagrodzenia netto (bez podatku VAT) za
przedmiot umowy.
Odpowiedź:
Zamawiający powyższy zapis uznaje za zasadny i wprowadza go do treści wzoru umowy
Poprawiony wzór umowy umieszczamy na naszej stronie internetowej (www.regimin.pl).
Zamawiający informuje, że pytania oraz odpowiedzi na nie stają się integralną częścią
specyfikacji istotnych warunków zamówienia i będą wiążące przy składaniu ofert.